(Siste innlegg kommer øverst)
(4. november 2024) Telenor gir ikke SMMA mulighet til å terminere avtalen. Under kan ses svar til styreleder SMMA fra administrerende direktør i Telenor:
Hei igjen,
Jeg tar til etterretning at du setter betingelser for et eventuelt møte som vi i Telenor Norge ikke kan akseptere. På denne bakgrunn finner jeg det hensiktsmessig skriftlig å sammenfatte vår posisjon i denne saken slik, etter innspill fra sentrale medarbeidere :
De endringer som Telenor har gjort i produktet Frihet L ligger innenfor rammene av det Telenor har anledning til, jfr. bl.a. pkt. 8.1. Endringer i tjenester, priser og vilkår i Vilkår for bredbånd og TV, som er en del av avtalen av 5. juli 2023 mellom partene. Telenor har således i henhold til våre standardvilkår en generell rett til å foreta endringer i tjenestene, herunder endringer i poeng for innholdspakker og kanalsammensetning. Det foreligger dermed ikke noe kontraktsbrudd fra Telenors side i forbindelse med endringene i Produktet Frihet L.
Etter Telenors oppfatning synes SMMA i liten grad å være opptatt av den skriftlige avtalen mellom partene. I stedet fokuseres det på løfter som Telenors daværende KAM skal ha gitt årsmøtet i SMMA i 2023 og som det anføres ble gjentatt på årsmøtet i april i år. I den dialogen som har vært mellom partene i høst, bl.a. to forhandlingsmøter, har dette vært et av de sentrale temaer. Som Telenor har fremholdt er det avtalen mellom partene som fastsetter partenes plikter og rettigheter i avtaleperioden. Eventuelle løfter fra KAM som er gitt før avtalen ble inngått, og som ikke er nedfelt i den skriftlige avtalen, er ikke rettslig bindende for Telenor. Det samme gjelder løfter som KAM’en eventuelt har gitt etter avtalens inngåelse. Selv om Telenor ikke er avtalerettslig forpliktet til det, har vi likevel vært villige til å søke å imøtekomme SMMA med en kompensasjon for det som SMMA har oppfattet som et løftebrudd fra KAM’ens side. Vi har fortsatt et ønske om å løse saken i minnelighet, og fortsette å gi SMMA og medlemmene gode tjenester i avtaleperioden. Vi mener imidlertid at vi allerede har strukket oss langt i forhold til en kompensasjon.
På bakgrunn av ovenstående er Telenors vurdering at SMMA ikke har juridisk grunnlag for å terminere avtalen, og at den således løper videre. Det foreligger ikke noe kontraktsbrudd fra Telenors side som gir hevingsrett, som påpekt ovenfor. Det er heller ikke adgang til oppsigelse i kontraktsperioden, jfr. pkt. 3 tredje setning i «Tilleggsavtale Søm Multimediaanlegg» som fastsetter følgende: «Avtaleperioden er på 7 år og kan derfor ikke sies opp i avtaletiden». Telenor kan derfor ikke være med på – slik du foreslår – å inngå en avtale om å bringe avtalen av 5. juli 2023 til opphør. Videre gjør vi oppmerksom på at hvis SMMA ensidig terminerer avtalen, vil det få konsekvenser for SMMA i form av bruddgebyr, samt krav om erstatning for Telenors økonomiske tap som følge av uberettiget avtalebrudd.
Telenor tar ellers til etterretning at du har sendt en klage til Forbrukertilsynet. Denne vil vi se på og behandle på ordinær måte når vi får oversendt klagen fra tilsynet.
Jeg ber om at du og SMMA i denne saken har videre dialog direkte med min medarbeider, Preben Killingstad ( på cc), som leder det teamet som arbeider med denne saken.
Mvh Birgitte Engebretsen
CEO
Telenor Norge AS
***********
Styret jobber videre med denne saken.
(24. oktober 2024) Søm Multimediaanlegg (SMMA) vil si opp avtalen med Telenor
Styret har, siden det ekstraordinære årsmøte (4. sept. 2024), jobbet aktivt for å komme videre i tvisten SMMA har med Telenor. Fokus har vært å komme til enighet om en minnelig avtale med dem, dessverre uten videre suksess.
Følgende er nå blitt gjort:
– Klage er sendt til Forbrukertilsynet (Klage til Forbrukertilsynet)
– Oppfordret Telenor til å inngå avtale om heving (E-post til Telenor)
– Fremforhandlet ny avtale med Telia
(13. september 2024) Mail til medlemmer om kompensasjon fra Telenor
SMMA har kontakt med Telenor angående kompensasjon for de av våre medlemmer som opplevde å ikke være koblet over innen 1. juli i år. Vi vil derfor gjerne ha beskjed om du er en av dem.
Vi vil også gjerne høre om du var en av dem som ble satt på ‘venteprodukt’, og ikke fikk Frihet L fra 1. juli.
Dersom du har hatt andre problemer knyttet til overgangen til Telenor må vi be om at du IKKE melder dette inn i denne omgang.
Jeg ber om navn og adresse, hvor lang tid du var uten TV eller Internett, og om ditt ønske om kompensasjon skyldes at du ikke var koblet over, eller om du ble stående på venteprodukt også etter 1. juli.
Eventuell kompensasjon vil bli utbetalt fra SMMA til hver enkelt, så jeg ber også om et kontonummer vi kan sende oppgjør til.
(22. august 2024) Ekstraordinært årsmøte 4. september 2024
Se info på siden EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE 4. SEPTEMBER 2024 (https://smma.no/?page_id=1397)
(7. juli 2024) Forklaring til ny faktura:
Det har blitt informert om at ny pris til SMMA etter overgangen til Telenor skal være kr. 444.- pr. mnd. Telenor på sin side har innrømmet 3 måneder gratis leie for alle i SMMA. Dette var vanskelig for oss å gjennomføre, da vi sender ut fakturaer kvartalsvis. Det ble derfor bestemt at alle medlemmer skulle betale halv pris i 6 måneder – altså frem til årsskiftet. I de kr. 444.- inngår kr. 35.- pr,mnd. til driftskostnader. Disse kostnadene blir ikke borte selv om regningen til Telenor halveres. Da blir regnestykket slik: 409 / 2 = 205 + 35 = 240 x 3 = 720…
(5. juli 2024) Kontakt i sommerferien
Det blir begrenset svar på telefonhenvendelser i sommer.
Send heller melding via SMS eller e-post til post@smma.no.
(5. juli 2024) Informasjon om fremdriften hos Telenor pr. 5.7.24:
Det gjenstår 77 som mangler leveranse. Av disse er 57 ‘booket’.
Telenor har gjort alt de kan for å komme i kontakt med beboere på de forskjellige adresser. Det kan nevnes kontakt med juridisk eier, banke på dører og kontakte kommunen. SMMA har også måtte sjekke i sine lister for å avdekke ‘hull’ i listene. Noen medlemmer har av forskjellige årsaker ønsket et senere leveransetidspunkt, men Telenor hadde på fredag et klart mål om at alle som ønsket skulle være levert 8.7.24.
Noen medlemmer opplever at de ikke kan justere hastigheten og bruke poengene som de ønsker. Dette har sammenheng med at ikke alle er ‘migrert’ (overført) til det abonnementet vi skal ha (Frihet L). Det gjenstår altså fremdeles noen som skal migreres over fra Komplett 500 til Frihet L, men dette arbeidet pågår for fullt.
(2. juli 2024) Informasjon fra Telenor til medlemmer av SØM MULTIMEDIAANLEGG som opplever ustabilitet med leveransen fra Telenor.
Det er i løpet av dagen (2.7.24) gjort ytterligere tiltak hos Telenor sitt kundesenter for å kunne ivareta deres henvendelser, skulle du oppleve ustabilitet ring 915 09000.
Her er det viktig at du opplyser om at du er medlem av SØM og oppgi din kundeinformasjon, da vil kundesenteret kunne lese ut fra sine systemer hvilken type utstyr du har i hjemmet. De vil videre veilede deg og eventuelt sende reklamasjon/driftsoppdraget videre til entreprenør for utbedring. Disse går nå direkte til Eltel som kjenner til utfordringene og løser dette fortløpende og ringer deg som kunde for å avtale et besøk om det skulle være nødvendig.
(2. juli 2024) Informasjon til medlemmer av SØM som ikke har booket installasjonsdato fra Telenor
Send en henvendelse direkte til: andreas.ek@telenor.no
Følgende informasjon må med i denne e-posten
Navn
Adresse + eventuelt H-nr
Telefonnummer
Da blir du kontaktet samme dag for booking av installasjonsdato.
(2. juli 2024) Angående årsmøtet 4. september:
Det har kommet en del henvendelser med spørsmål om hva endringene i tilbudet fra Telenor innebærer, og hva Telenor har tilbudt av kompensasjon. Dette ønsker ikke styret å starte en større diskusjon på nå i ferietiden, og styret vil heller legge dette fram på det ekstraordinære årsmøtet 4. september i aulaen på Strømme skole.
(26. juni 2024) Telia kutter linjene:
1. juli kuttet Telia signalene til alle medlemmer av SMMA. Styret forstår at dette er et stort problem for de av husstandene som fremdeles ikke er lagt over. Styret har vært i rimelig tett dialog med Telenor i ukene før omleggingen, men fikk aldri informasjon om at det kunne bli et problem å nå alle innen fristen. Først de aller siste dagene ble det antydet at et fåtall ikke ville komme over. Det er ikke et fåtall – det er over hundre(!)
SMMA har bedt Telenor antyde hvordan de vil kompensere for dem som må være uten nett.
Daglig leder har vært i kontakt med Telia for å forlenge for dem som ikke blir lagt over, men Telia melder at de ansatte som eventuelt kunne gjøre dette ble tatt ut i streik på torsdag 27.6.24 (se www.digi.no).
Comments are closed