Til daglig leder i Telenor Norge AS. 

Jeg viser til min mail til deg 30. mai 2024.

Siden begynnelsen av mai i år har SMMA gjort gjentatte forsøkt på å få til en minnelig ordning på den tvisten som har oppstått med Telenor. 

SMMA har nå konkludert med at det ikke er mulig å få til en minnelig avtale med Telenor.

Telenors tilbud til kompensasjon til SMMA står ikke i stil til avviket mellom det som Telenors representant lovte SMMA i konkurransen med Telia i 2023 og det som Telenor tilbyr våre medlemmer i dag. SMMA har dokumentert de lovnadene som Telenors representant ga årsmøtet i SMMA i 2023, og som ble gjentatt på årsmøtet i april 2024. 

Styret i SMMA har fått juridisk bistand fra advokat Monica Syrdal i Advokatfirmaet Hjort i denne saken. Advokat Syrdal er enig med SMMA i at det som Telenor tilbyr SMMAs medlemmer i dag utgjør en vesentlig mangel. 

Advokat Syrdal har også bistått SMMA i utformingen av SMMAs klage til Forbrukertilsynet.

På vegne av SMMA har jeg i dag klaget Telenor inn for Forbrukertilsynet. Klagen gjelder Telenors avtalevilkår overfor sammenslutninger. 

Den 4. september ga et tilnærmet enstemmig ekstraordinært årsmøte i SMMA styret fullmakt til å terminere avtalen med Telenor dersom Telenor ikke er villig til å gi SMMAs medlemmer en skikkelig kompensasjon.

Styret i SMMA ønsker nå å terminere avtalen med Telenor. Av hensyn til våre 1 850 medlemmer må dette gjøres på en ryddig måte ved at SMMA og Telenor inngår en forpliktende avtale om å bringe avtalen til opphør. Følgende punkter vil være sentrale i en slik avtale:

  • Hvordan ivareta medlemmene/kundene på en god måte 
  • Betaling av avtalt bruddgebyr 
  • Økonomisk kompensasjon til SMMA for direkte utgifter som tvisten med Telenor har påført SMMA    
  • Ryddig overgang til ny tjenesteleverandør,  

SMMA ber om at Telenor bidrar til at vi kan få signert en slik avtale innen 15. november.

Jeg ber om en tilbakemelding fra Telenor Norge på ovennevnte seinest innen fredag 1. november.

Med vennlig hilsen

Jan Petter Horn
styreleder
SMMA