Ofte stilte spørsmål
De siste 2 kvartal i 2024 ble det sendt ut fakturaer med halv pris, ettersom Telenor innrømmet oss 3 måneder gratis. Dette ble fordelt over 6 måneder. Denne perioden er nå slutt, og alle må betale full pris.
Merk at det ikke er et alternativ å bare ha internett lengre.
Ved en feil ble ikke teksten på tilsendt faktura endret. Ny tekst skulle være:
Fra 1. januar 2025 blir medlemmer fakturert etter standardpriser for SMMA. Disse er for tiden kr. 444.- pr måned, og blir fakturert pr. kvartal (3 måneder).
Se www.smma.no for flere opplysninger om priser og annet.
Det er ingen oppdeling av fakturaen med nåværende avtale med Telenor. Det er ikke en spesifikk del som er knyttet til internett. Dersom arbeidsgiver krever oppdeling kan du argumentere for at poengene kan benyttes til å øke
hastigheten på bredbåndslinjen, noe som kan være nødvendig med store datamengder. Du kan også argumentere med at det bare er 100 poeng som er låst til TV-kanaler, og som dermed ikke kan benyttes til kun internett. I dag koster
en poengpakke med 20 poeng kr. 29.- pr. mnd. Det vil si kr. 145.- for 100 poeng.
Legg til flere familiemedlemmer:
Bruk en profil med adminrettigheter for å legge til nye mobilnummer og gi tilgang til inntil 5 familiemedlemmer. Når mobilnummeret er lagt til, kan personen logge inn i appen eller på twe.no. Velg ☰ Mer. Trykk på
Tilgang og profiler.
Se også
https://www.telenor.no/kundeservice/tv/t-we-app/profiler/
Skylagring er ikke inkludert i abonnementet hos Telenor.
Du kan opprette et eget abonnement for Min Sky med den lagringsmengden du har behov for. Dette er Telenors priser for lagringsabonnement:
25 GB: 29 kr/mnd. 50 GB: 49 kr/mnd.
Ubegrenset lagringsplass i Min Sky
er inkludert gratis i alle private mobilabonnement fra Telenor Norge.
Her er forklaringen fra Telenor:
Til berørte kunder,
7. januar kl. 11.35 fikk vi et varsel i vårt system om at vi hadde brudd på en fiberkabel mellom en av våre sentraler og en «splitter» som fordeler bredbånd ut til området.
Kl. 11.54 starter vi varsling av berørte kunder og vi setter lokale entreprenører og feilrettings-team på saken.
Arbeidet med å lokalisere skadestedet starter, og det viser seg at det er en brøytebil som har skadet/røket en fiberkabel. Det foregår, i tillegg til brøyting, en del annet arbeidet på stedet og kabelen som har blitt kuttet av brøytebilen er en midlertidig omlagt kabel. Dette gjorde arbeidet med å lokalisere feilen ekstra tidkrevende.
Arbeidet med retting starter morgenen 8. januar, men kompliseres av forholdene og det lokale arbeidet som pågår i området.
Våre entreprenører får dessverre først startet på tining av bakken 9. januar, noe som også tar tid. Tining av bakken en gjennomført til kl. 10.55, 10. januar og arbeidet med å skjøte nye fiberkabler er da i gang. Det blir i dette arbeidet funnet flere feil, men noen av kundene (ca. 200) kommer inn i løpet av dagen, 10. januar.
Kl. 22.00 må arbeidet pauses.
11. januar overvåker vi linjene som er oppe og finner litt støy. Videre feilsøk krever at man bryter nettet og følger med på status på en port. Videre arbeid fortsetter frem til 12. januar, og kl. 14.12 ble feilen satt som løst og alle kundene skulle være inne igjen.
Det er svært beklagelig at dette tok lang tid. En kombinasjon av vanskelige forhold, frossen bakke og flere feil i Agder i samme tidsrom, er årsaken til at dette tok for lang tid.
Telenor beklager for at kundene var uten bredbånd og at det tok så lang tid før nettet var tilbake. Vi vil forsikre om at den lange feilrettingstiden ikke har noe sammenheng med søksmålsvarselet fra Søm Multimedianlegg. Vi hadde flere feil i Agder-området i samme tidsrom med lang rettetid, blant annet et utfall på Tveit nord for Kristiansand, som man kunne lese om i Fædrelandsvennen forrige uke.
Tidligere stilte spørsmål
TELIA:
POENG
Med Tv fra Telia er strømmetjenester og kanaler samlet på ett sted. Sett sammen din egen tv- og strømmepakke, og se hva du vil, hvor du vil, og når du vil. Enklere blir det ikke.
Se video
Velg strømmetjenester og kanaler:
https://www.telia.no/minside
Hvem er SMMA?
SMMA står for Søm Multimedia Anlegg. Det er en medlemseid forening som eier og har ansvaret for å drift fibernettet som er nedgravd på Søm. SMMA har ett styre og daglig leder som ivaretar driftsoppgavene.
SMMA avholder årsmøte før 1. April. Innkalling blir annonsert på hjemmesiden, facebook og i dagspressen
Hvordan bli medlem i SMMA?
Alle som ønsker å bli medlem av SMMA må betale årsavgiften og ha mulighet for oppkobling til fiberanlegget.
Ett medlemskap gjelder for 1 kalender år av gangen. Årsavgiften betales enten årlig eller kvartalsvis. Avtalegiro/e-faktura kan tegnes i nettbanken..
Bruk kontaktskjema på hjemmesiden for å bestille et medlemskap.
Hva gir et medlemskap i SMMA meg?
Det gir deg retten til å bruke fibernettet og grunnpakken som er en kollektiv fremforhandlet avtale med pt. Telia/Get.
Se hjemmesiden for innholdet i grunnpakken.
Kan jeg få flere/andre TV kanaler eller høyere bredbåndshastighet?
Ja
Du har blant annet 20 valgfrie kanaler som du kan bytte på i grunnpakken. TV kanaler utover dette og høyere bredbåndshastigheter kjøpes direkte av Telia.
For evt. tilleggs valg får du da en faktura av Telia.
Kan jeg bytte ut Telia til fordel for en annen leverandør?
Nei.
SMMA har inngått en leveringsavtale med Telia for medlemmene.
Hvorfor må jeg betale til SMMA når jeg bare skal ha Telia?
Det er SMMA som eier fiberkabelen på Søm, og medlemskapet i SMMA gir deg rett til å bruke kabelen. I medlemskapet har du tilgang på en grunnpakke som er
beskrevet på vår hjemmeside, samt rabatterte priser på oppgradering av bredbåndshastighet. Dersom du ikke betaler SMMA vil du miste signalet fra innholdsleverandøren selv om du har gyldig abonnement hos dem.
Jeg får dekket bredbåndskostnaden av arbeidsgiver, hvor mye kan jeg trekke fra i grunnpakkeprisen?
I grunnpakken er det pt. en bredbåndshastighet på 50 mb. Listeprisen på den er spesifisert på fakturaen du mottar
fra SMMA.
Hvorfor må jeg betale for bredbånd i grunnpakken, når jeg kjøper bredbåndshastighet direkte fra Telia/GET?
SMMA har forhandlet frem en pakke som inneholder et utvalg av TV kanaler og en basismulighet for bredbånd
som medlemmene kan nyttiggjøre seg av. Pakken kan ikke splittes opp, så når du som medlem øker din bredbåndshastighet er det et nytt produkt du kjøper.
Jeg ønsker å melde meg ut av SMMA, hva gjør jeg?
Medlemskapet i SMMA gjelder for 1 kalender år av gangen. Det vil si at du må meddele utmelding før 31.12 før neste forenings år.
Dette gjøres ved å sende en mail til post@smma.no. Vi gjør oppmerksom på at du er ansvarlig for å betale hele årsavgiften selv om du har flere terminer igjen av kalenderåret.
Jeg skal flytte og ønsker avslutte medlemskapet, hva gjør jeg?
Medlemskapet i SMMA gjelder for 1 kalender år av gangen. Ved eierskifte på eiendommen må du selv avtale med ny eier om oppgjør for resterende periode.
Det er på lik linje som med avregning av kommunale avgifter.
Jeg ønsker kun å bruke bredbåndslinjen, kan jeg det?
Ja, det kan du pr. 1.4.2018. Du blir da fakturert kr. 167,- pr. mnd. i Nettleie fra Søm Multimedia, dette er for leie av kabelen og 50 mb Internet
Ønsker du mer Internet så er det en avtale som gjøres med Telia. Prisene for Internett er rabatterte priser som SMMA har avtalt. Ta kontakt med Telia i Sørlandssenteret eller Telia Sandens Kr.sand hvis dette er av interesse. Har
du dekoder må denne leveres Telia og du må si opp Tv delen.
Må hybelen min tegne eget medlemskap i SMMA?
Dersom det er installert en egen fibersentral i hybelen, og leieboeren ønsker å bruke denne må de tegne eget medlemskap i SMMA. Dette vil bli på samme måte som strømmåleren.
Dersom det ikke er installert egen fibersentral i hybelen, så må du sjekke følgende: er det lagt opp til ett koblingspunkt i hybelen som er tilknyttet hovedhusets sin fibersentral? Er det ikke det, må dette evt. gjøres for egen regning.
Da vil hybelen kunne bruke hoved boligens fiberlinje.
Fordeler ved å la leieboeren ha egen fiberkabel kan være: adskilt trafikk gjennom fibersentralen mtp. kapasitet, personvern og uønsket aktivitet. Mulighet for å kjøpe individuelle ekstra tjenester fra signalleverandøren
Kan jeg endre på utstyret for å oppnå bedre ytelse?
Dersom du opplever problemer med utstyret levert av leverandøren, så bes alle medlemmer om å kontakte dem for å få løst problemet. Utstyret er eid av leverandøren,
slik at skade på dette i forbindelse med uautorisert modifikasjoner på utstyret kan medføre erstatningsplikt. Det gjøres oppmerksom på at evt. egen installerte løsninger/endringer på fiberkabel, egen router, annen egen kabling, etc
ikke er omfattet av serviceavtalen med leverandøren.
Jeg er ikke interessert i å være medlem av SMMA, for å få internett fra Telia.
Dersom fiberkabelen er en del av SMMA sitt nett, vil du ikke kunne få tjenester levert av Telia uten å være medlem i SMMA.